Gatuombudet är kontaktperson mellan säckgatans fastighetsägare och styrelsen.
Det åligger gatuombudet att tillse att följande blir utfört:
Byte av glödlampor i gemensam armatur vid gångvägar och på förrådsbodar. (Informera materialförvaltaren så kan denne hjälpa till med bytet)
Förvara och ansvara för nyckel till gemensamt garage/förråd där redskap mm förvaras. Glödlampor finns hos materialförvaltaren.
Skötsel, såsom gräsklippning, av ansvarsområden (se separat ansvarskarta).
Vara arbetsledare vid vår- och höststädning, samt att vid dessa tillfällen anordna förtäring, såsom korvgrillning, samt fika. Kvitto för dessa utgifter lämnas till föreningens kassör varvid ersättning med upp till 300:- per huslänga (600:- per säckgata) erhålls genom insättning på bankkonto.
Sandning av säckgatan vid behov.
Hålla området rent från burkar, flaskor, papper, mm.
Hälsa nyinflyttade välkomna samt informera dessa om föreningens stadgar, ansvarsområden, hemsida m.m.
Anmäla ev. brister eller skador till styrelsen (materialförvaltaren).
Gatuombuden utgör tillsammans föreningens valberedning, och är ansvariga för att säkerställa att samtliga styrelse och revisor positioner blir tillsatta vid föreningens årliga stämma.
Vara styrelsen behjälplig i informationsarbetet.
Gatuombuden är tillsatta per år, och överlämning till nytt gatuombud sker på en gatuombudsträff som styrelsen inbjuder till. Detta möte hålls i anslutning till vårens städdag, och klargörs på kallelsen till städdag.